آشنایی با کلینیک مددکاری اجتماعی نیکان (استان تهران)؛ به مدیریت خانم زرین رضایی آذر

حرکت رسانه ای “معرفی مراکز مددکاری اجتماعی کشور” با هدف شناساندنِ توانمندیها و پتانسیل های کلینیک های مددکاری اجتماعیِ فعال در سطح کشور صورت می پذیرد و اجرای آن از طریق اقدام به مصاحبه های اختصاصی با مدیران این مراکز محقق خواهد شد. قابل به ذکر است در همین راستا، هشتمین مورد از مصاحبه های اختصاصی بعمل آمده با خانم زرین رضائی آذر (مدیریت کلینیک مددکاری نیکان؛ استان تهران) می باشد که مشروح این مصاحبه را در ادامه خواهید خواند.

لازم به ذکر است این حرکت رسانه ای بدون هیچگونه گزینش و محدودیتی اجرا می گردد و مجموعه مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران آمادگی کامل خود را جهت انجام مصاحبه های اختصاصی با یکایک مدیران کلینیک های مددکاری اجتماعی دارای مجوز و فعال در سطح کشور اعلام می دارد،  لذا همه مدیران مراکز مددکاری اجتماعی در سرتاسر کشور (در صورت تمایل جهت ارائه نقطه نظرات و معرفی مراکزشان) می توانند از طریق ارسال پیام به پست الکترونیکی info@socialwork2015.ir  و نیز ارسال پیام به کلیه پایگاههای ما در شبکه های اجتماعی (کافه رسانه مددکاری؛ مددکاری اجتماعی ایرانیان؛ مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی) اعلام آمادگی نمایند تا رابطین این پایگاه اینترنتی با آنان ارتباط برقرار گردد.

*** ضمن سلام و احترام؛ لطفاً به اختصار خودتان را معرفی بفرمایید

با سلام و احترام؛ زرین رضائی آذر هستم، موسس و مدیر مسئول کلینیک مددکاری نیکان، کارشناس مددکاری اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبائی و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران میباشم.

دارای تخصصهای لازم در حوزه های:

  • مداخلات مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده و طلاق
  • مربی آموزش مهارتهای کسب و کار (شغلی و کارآفرینی)
  • مربی آموزش مهارتهای زندگی
  • مربی ترویج سبک زندگی سالم با رویکرد (پیشگیری توانمند سازانه)
  • مربی منتخب طرح آموزش زوجین متقاضی طلاق (طرح مهر) از سوی دانشگاه علامه طباطبائی به منظور برگزاری کارگاههای مهر با موضوعیت خانواده درمانی (آموزش مهارتهای ارتباطی برای زوجین طلاق)
  • سرپرستی دانشجویان کارورز، رشته مددکاری – مشاوره دانشگاههای آزاد مرکزی – آزاد رودهن و علامه طباطبائی
  • فعال و همکاری در شبکه همبستگی سلامت در حمایت از کودکان در معرض آسیب و خیابانی کلانشهر تهران

* از چه سالی کلینیک مددکاری اجتماعی تأسیس نمودید و لطفاً بفرمایید محورهای اصلی فعالیت مرکز شما چه مواردی هستند؟

کلینیک مددکاری اجتماعی نیکان واقع در صادقیه تهران، از سال ۸۲ بعنوان سومین کلینیک مددکاری در سطح کشور متشکل از کارشناسان متخصص، مددکار، روانشناس بالینی، مشاوره خانواده و مشاوره حقوقی با هدف فعالیت در زمینه پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی، با ارائه خدمات تخصصی مشاوره ای (فردی، گروهی و جامعه ای) به اقشار نیازمند در معرض آسیب یا آسیب دیده شروع یکار نمود.

اینجانب بعنوان مدیرعامل، افتخار همکاری با هیأت مدیره کانون کلینیکهای مددکاری اجتماعی کشور در دوره اول را داشته ام.

محور اصلی فعالیت در مرکز ارائه طرحهای نوین و  پیشگیرانه در راستای توانمندسازی و ارتقاء سلامت روانی، اجتماعی فرد، خانواده و جامعه میباشد.

  • انجام پژوهشهای آسیب اجتماعی
  • انجام مداخلات روان شناختی در جهت رفع عدم تواناییهای فردی، اجتماعی (رفع اختلالات رفتاری و ….)
  • برگزاری کارگاههای آموزشی با هدف توانمندسازی گروه هدف

* با کدام ارگانها و نهادها همکاری دارید و لطفاً از خدمات تخصصی قابل ارائه توسط مرکزتان بفرمایید

کلینیک مددکاری اجتماعی نیکان در زمینه اجرای طرحهای زیادی در سالهای فعالیت خود با سازمان بهزیستی، شهرداری، آموزش و پرورش، دادگستری، سازمان فنی- حرفه ای، انجمن اتیسم ایران، دانشگاهها و بانکهای دولتی (تجارت، سپه و کشاورزی) قرارداد همکاری و مشارکت داشته که به دلیل موفقیت و حصول نتایج مطلوب در اجرای طرحها از سوی سازمانها و مراکز فوق الذکر بارها مورد تقدیر و سپاس قرار گرفته و تمدید قرارداد شده است.

خدمات تخصصی ارائه شده تا کنون:

۱- توانمند سازی و اشتغال زنان سرپرست خانوار جامعه هدف سازمان بهزیستی توانمند سازی و اشتغال زنان سرپرست خانوار جامعه هدف شهرداری

۲- ارائه خدمات تخصصی مددکاری و مشاوره ای به خانواده های متقاضی طلاق در دادگاههای خانواده، در قالب طرح مداخله در بحران طلاق (جامعه هدف دادگستری)

۳- برگزاری کارگاههای آموزش مهارتهای ارتباطی برای زوجین متقاضی طلاق (دانشگاه علامه طباطبایی)

۴- ارائه خدمات مددکاری و مشاوره ای به فرزندان بی سرپرست و بد سرپرست تحت مراقبت خانواده

۵-  تأسیس و مدیریت مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست نوباوگان کوثر (خیریه)

۶- برگزاری کارگاههای آموزش مهارتهای زندگی و کسب و کار (کارآفرینی) برای معتادین بهبودیافته (گروه هدف بهزیستی شهرداری تهران)

۷- ارائه خدمات مددکاری به کودکان بازمانده از تحصیل (گروه هدف سازمان بهزیستی)

۸- ارائه خدمات مددکاری و مشاوره ای به گروههای هدف منطقه ۵ شهرداری تهران

۹- ارائه خدمات مددکاری و مشاوره ای جهت ارتقاء سطح سلامت روان دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان منطقه ۵  آموزش و پرورش تهران

۱۰- ارائه خدمات مددکاری و مشاوره ای به خانواده های نیازمند تحت پوشش طرح حامی مناطق ۵ و ۲۲ شهرداری تهران

۱۱- برگزاری دوره های مهارت زندگی در مدارس، فرهنگسراها و مساجد

√ انجام طرحهای جامعه ای:

۱ – ارتقاء سطح مهارتها و آگاهی های اجتماعی نوجوانان، جوانان  به منظور پیشگیری از بروز رفتارهای بزهکارانه در مناطق آسیب زا و حاشیه ای کلانشهر تهران

۲ – بررسی علل و مشکلات گروههای همیار زنان سرپرست خانوار  غیر فعال در مجتمع های بهزیستی شهرستان تهران

۳ – اثر بخشی و آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس و شادکامی زنان سرپرست خانوار بهزیستی شهرستان تهران

۴ – شناسایی مشکلات و  نیازسنجی خانواده های نیازمند ساکن در منطقه صادقیه و اجرای کارگاههای آموزشی در راستای توانمندسازی خانواده ها

* بنظر شما مراکز مددکاری اجتماعی چگونه می توانند مسیر موفقیت را طی نمایند و چگونه می توانند در جهت توانمند شدن گام های اساسی بردارند؟

همدلی، همفکری، همراهی و همکاری چهار فاکتور اساسی برای موفقیت در حرکت گروهی میباشد.

به منظور دستیابی به اهداف معین با برنامه ریزی هدفمند و داشتن انگیزه قوی حرکت رو به جلو تا حصول نتیجه مورد نظر.

بعنوان مثال، بنده در سال ۸۳ که یکسال از تأسیس کلینیکم نگذشته بود و آحاد جامعه هنوز ذهنیت صحیحی از عنوان کلینیک مددکاری نداشتند، سعی کردم با مراجعه به تمامی ادارات مرکزی و خدمات رفاهی، بانکهای دولتی و با معرفی اهداف و خدمات تخصصی کلینیکها موفق به عقد قرارداد با تعدادی بانکها از جمله (تجارت، سپه و کشاورزی) شوم که در ازاء مراجعه پرسنل شان طبق تعرفه های تعیین شده همانند خدمات پزشکان، خدمات مددکاری و مشاوره ارائه گردد.

همچنین سال ۸۴ با در اختیار گذاشتن نیروی مددکار از سوی کلینیک در مدارس راهنمایی دولتی دخترانه و پسرانه مناطق همجوار کلینیک (مناطق ۲ و ۵ آموزش و پرورش تهران) به منظور ارائه خدمات مددکاری به دانش آموزان مسئله دار، با توجه به دوران بحران بلوغ این گروه سنی، قدمهای اساسی در راستای پیشگیری آسیب های اجتماعی و آشنا شدن مدارس با خدمات کلینیکها برداشته شد. بطوریکه از آن به بعد مدارس منطقه کیس های حاد خود را به کلینیک ارجاع داده و کلاسهای آموزش خانواده را به بنده سپردند.

* برای جامعه مراکز مددکاری اجتماعی کشور چه دورنمایی را ترسیم می کنید؟ ضمن سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، سخن پایانی شما را می شنویم

به منظور ارتقاء جایگاه مددکاران و اعتبار کلینیکهای مددکاری اجتماعی، خدمات تخصصی ارائه شده باید مطابق با استانداردهای بین المللی بوده و کلینیکها همراه و همسو حرکت کنند، نه در مقابل هم؛ و همفکری، همراهی، همکاری و  مشارکت آنها ابزاری باشد برای پیشرفت این مراکز.

و سخن آخر ابنکه باید علاج پیشگیری قبل از وقوع باشد و باید تجارب منفی و مثبت گذشته را پله ای قرار داد برای کسب موفقیتهای بعدی. با سپاس از وقتی که در اختیار من قرار داید. با احترام؛ زرین رضایی آذر

مصاحبه و گردآوری: هما صدری

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا