پایگاه خبری مددکارنیوز به زودی شروع به کار خواهد کرد.

آشنایی با کلینیک مددکاری اجتماعی معین (استان گیلان)؛ به مدیریت خانم هاله پتکی

حرکت رسانه ای “معرفی مراکز مددکاری اجتماعی کشور” با هدف شناساندنِ توانمندیها و پتانسیل های کلینیک های مددکاری اجتماعیِ فعال در سطح کشور صورت می پذیرد و اجرای آن از طریق اقدام به مصاحبه های اختصاصی با مدیران این مراکز محقق خواهد شد. قابل به ذکر است در همین راستا، نوزدهمین مورد از مصاحبه های اختصاصی بعمل آمده با خانم هاله پتکی (مدیریت کلینیک مددکاری معین؛ استان گیلان؛ شهر رشت) می باشد که مشروح این مصاحبه را در ادامه خواهید خواند.

لازم به ذکر است این حرکت رسانه ای بدون هیچگونه گزینش و محدودیتی اجرا می گردد و مجموعه مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران آمادگی کامل خود را جهت انجام مصاحبه های اختصاصی با یکایک مدیران کلینیک های مددکاری اجتماعی دارای مجوز و فعال در سطح کشور اعلام می دارد،  لذا همه مدیران مراکز مددکاری اجتماعی در سرتاسر کشور (در صورت تمایل جهت ارائه نقطه نظرات و معرفی مراکزشان) می توانند از طریق ارسال پیام به پست الکترونیکی info@socialwork2015.ir  و نیز ارسال پیام به کلیه پایگاههای ما در شبکه های اجتماعی (کافه رسانه مددکاری؛ مددکاری اجتماعی ایرانیان؛ مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی) اعلام آمادگی نمایند تا رابطین این پایگاه اینترنتی با آنان ارتباط برقرار گردد.

*** ضمن سلام و احترام؛ لطفاً به اختصار خودتان را معرفی بفرمایید

با سلام و احترام؛ هاله پتکی هستم، لیسانس علوم اجتماعی با گرایش خدمات اجتماعی، در اسفندماه سال ۷۳ استخدام شدم. ابتدا با پست کارشناس امور خانواده و زنان در بهزیستی استان گیلان “حوزه معاونت اجتماعی” شروع به فعالیت نمودم و تا سال ۸۵ بعنوان کارشناس مسئول دفتر خانواده و زنان بهزیستی گیلان مشغول به خدمت بوده ام. از سال ۸۵ الی ۹۵ مسئولیت مرکز ارتباطات مردمی سازمان بهزیستی استان گیلان و پس از آن ریاست اداره پذیرش و هماهنگی بهزیستی این استان را برعهده داشتم. هم اکنون نیز در حوزه معاونت امور اجتماعی مشغول انجام وظیفه میباشم. قابل به ذکر است در بخش غیردولتی نیز به موازات حضور و فعالیت در کلینیک مددکاری اجتماعی معین که صاحب امتیاز آن هستم، از سال ۸۹ بعنوان عضو هبأت مدیره کانون کلینیک های مددکاری اجتماعی استان گیلان در سه دوره متوالی افتخار حضور دارم.

* از چه سالی کلینیک مددکاری اجتماعی تأسیس نمودید و لطفاً بفرمایید محورهای اصلی فعالیت مرکز شما چه مواردی هستند؟

در سال ۸۳ از بهزیستی گیلان درخواست تأسیس کلینیک مددکاری اجتماعی نمودم و پس از دریافت موافقت اصولی در شهر رشت شروع به فعالیت کردم. از محورهای اصلی فعالیتم در حیطه خدمت به جامعه هدف سازمان بهزیستی (زنان سرپرست خانوار، فرزندان امدادبگیر سازمان بهزیستی و خدمات مددکاری و ماشوره طرح کاهش طلاق و سایر فعالیتهای کلینیکی در حوزه مددکاری اجتماعی) بوده است.

* با کدام ارگانها و نهادها همکاری دارید و لطفاً از خدمات تخصصی قابل ارائه توسط مرکزتان بفرمایید

در سال ۸۳ اولین فعالیتم در حوزه زنان را با عقد قراردادی با دفتر امور بانوان استانداری گیلان، در زمینه آموزش زنان سرپرست خانواری که در زمینه پرستاری از کودک و پرستاری از سالمند علاقه مندی از خود نشان داده اند آغاز شد و آموزشهای لازم به این بخش از جامعه هدف داده شد و گواهی نامه نیز برایشان صادر گردید.
همچنین با بنیاد امور ایثارگران تفاهم نامه ای داشتم که درحدود ۱۰ سال مددکاری گروهی این سازمان را برعهده داشتم و ارتباط تنگاتنگی نیز همچنان برقرار است. زیرا مددکاران اجتماعی بنیاد شهید از دوستان و همکاران نزدیکم میباشند.
دو سال قبل نیز از عمده فعالیتهای کلینیک مددکاری اجتماعی معین عقد تفاهم نامه با مرکز علمی- کاربردی بهزیستی در زمینه برگزاری کلاسهای آموزش مهارتهای زندگی بوده است و همچنین همکاری با مرکز کاهش طلاق در زمینه ارائه خدمات تخصصی مددکاری و مشاوره به پرونده های ارجاع شده از دادگاه خانواده میباشد.

* بنظر شما مددکاران اجتماعی چگونه می توانند مسیر موفقیت را طی نمایند و چگونه می توانند در جهت توانمند شدن گام های اساسی بردارند؟

به زعم من، یکی از ارزشهای مهم مددکاری اجتماعی که میتواند به موفقیت مددکاران کمک شایانی نماید، داشتن رفتار احترام آمیز با افراد یا به عبارتی دیگر، حرمت قائل شدن برای مقام انسانهاست. مهارتهای ارتباطی و ایجاد رابطه به ویژه توانایی درگوش دادن فعال در مددکاری اجتماعی بسیار حیاتی است. در حرفه مددکاری اجتماعی توجه به خودمراقبتیِ حرفه ای نیز بسیار حائز اهمیت است.
نکته اصلی مددکاری اجتماعی، رابطه بین مددکار اجتماعی و مراجع است که اجرای کار موثر با خانواده را برای مددکار مقدور میسازد. در واقع این رابطه وسیله ای برای پیشبرد مداخلات است.

از آنجاییکه ارزش گذاشتن به تغییراتی که در مراجعان و خانواده ها رخ میدهد یک راه عالی برای افزایش عزت نفس؛ احساس شایستگی و انگیزه مستقل شدن خانواده است، مددکاران اجتماعی از تلاشهای مثبت اعضاء خانواده یا مراجعانِ خود برای حل مشکلات قدردانی نمایند.
از دیگر پیشنهادات اصلاحی ناشی از تجربیات گذشته ام، خارج شدن از حوزه فردی کار با مراجع و تلاش جهت جلب مشارکت مراجعان در تصمیم گیری هاست.
کوچک ترین رفتار ما می تواند تأثیرات عمیقی بر آخرین تجارب زندگی مراجع داشته باشد. در حقیقت ما مددکاران مجبوریم نسبت به احساسات و واکنش هایمان در محیط کاری خودآگاهی داشته باشیم. بعنوان مثال (سالمندی که آخرین روزهای زندگیش را سپری میکند مددکار اجتماعی باید به ارزشهای آن احترام بگذارد)

* برای حوزه مددکاری اجتماعی کشور چه دورنمایی را ترسیم می کنید؟ ضمن سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، سخن پایانی شما را می شنویم

باید اذعان کنم که بین کلاس درس و محیط واقعی کار مددکاری اجتماعی تفاوت وجود دارد. مددکاران اجتماعی باید در محیطهای واقعی تربیت و پرورش داده بشوند، باتوجه به اینکه تقاضا برای خدمات نوین مددکاری اجتماعی بیشتر شده است و با توجه به تغییرات شتابان اجتماعی، مددکاران اجتماعی باید مهارتهای لازم برای حضور در عرصه های مختلف تخصصی اجتماع محور را کسب نمایند. در پایان با تشکر از وقتی که در اختیار اینجانب قرار دادید نشانی کلینیک مددکاری اجتماعی معین را عنوان می کنم: آدرس ما رشت، فاز اول خیابان ضیابری، مجتمع ستاره شهر، بلوک دو، طبقه دوم و با شماره تماس ۳۳۲۳۹۳۴۸ می باشد.

مصاحبه و گردآوری: هما صدری

 

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا