«رفتار ترافیکی» گره گشوده نشده مناسبات اجتماعی

اصلاح رفتار ترافیکی عامل اساسی برای گشوده شدن گره های بسیاری در مناسبات اجتماعی در ایران محسوب می شود که می توان ادعا کرد که با تحقق یافتن آن بسیاری از آسیب ها نیز کاهش خواهد یافت.
به گزارش مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران؛ بخش عمده ای از آسیب های اجتماعی، ناشی از هیجانات و استرس های عصبی بوده که عامل قسمت بزرگی از آنها ترافیک و رفتارهای ترافیکی است و این موضوع به طور مستقیم در آرامش بیشتر جامعه نقش آفرینی می کند.
می توان ادعا کرد که اصلاح رفتار ترافیکی بر همه تعاملات اجتماعی تاثیر می گذارد و در صورت تداوم شرایط موجود و ارتقا نیافتن فرهنگ ترافیکی آثار جبران ناپذیری را برای مردم و کشور بر جای خواهد گذاشت.
رفتار ترافیکی منطبق بر قانون باعث کاهش حوادث رانندگی و درگیری ها و نزاع های ناشی از این اتفاقات خواهد بود، علاوه بر این بروز هر حادثه و تصادف گاهی زیان های جبران ناپذیری مالی و جانی برای هموطنان به دنبال دارد، پس ناچاریم از اینکه این گره را که در حال کور شدن است، بگشاییم.
اصلاح رفتار ترافیکی به ویژه حین سفر علاوه بر کاهش ناراحتی های ناشی از گرفتار شدن در ترافیک، باعث ایجاد دقایقی آرام و شاد و مطمئن برای خانواده ها و انجام سفری با خاطرات خوش و به یادماندنی می شود.
رییس پلیس راه راهور نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه رفتار ترافیکی افراد باید در مسایل زندگی افراد تاثیرگذار باشد، گفت: سوابق ترافیکی برخی افراد نشان می دهد که ممکن است مشکلاتی داشته باشند که نمی توانند حداقل مسئولیت را داشته باشند.
سردار حمیدی به اقدامات مثبت در جهت کاهش تلفات جاده ای اشاره و تصریح کرد: علیرغم رشد سفر و تردد، آمار کشته شدگان تصادفات کشور در پایان سال ۹۶ حدود ۱۶ هزار نفر بوده است و با تحلیل گذشته و عواملی که کشور را از شیب خطرناک عبور داده، می توان روند آینده را ترسیم کرد.
وی به اصلاح قانون بعد از ۴۰ سال اشاره کرد و گفت: این قانون بازدارندگی بالاتری پیدا کرد و پس از آن افزایش هزینه تخلفات، توسعه سامانه ها و سیستم ها، اقدامات فرهنگی و شناسایی جامعه های هدف دست به دست هم داد تا حوزه ایمنی راه و عامل انسانی رشد خوبی داشته باشد.
رییس پلیس راه راهور نیروی انتظامی افزود: اکنون به سطحی رسیده ایم که با این اقدامات نمی توان کار جهشی انجام داد، بلکه اگر بخواهیم کاهش چشمگیر در حوادث جاده ای داشته باشیم باید در حوزه اصلاح رفتار ترافیکی، بیمه، خودرو و نظارت اقدامات جدی صورت گیرد.
استان البرز نیز از مهم ترین مناطق پرتردد کشور شناخته شده، منطقه ای که برای حرکت در جاده های آن می بایست انضباط ترافیکی را رعایت کرد تا حادثه ای متوجه خودروها و سرنشینان آنها نشود.
البرز با جمعیتی حدود ۳ میلیون نفر در مسیر مسافران ۱۵ استان کشور و گردشگران پرشمار، شمال ایران قرار دارد، استانی که میانگین تردد های جاده ای آن در ساعت ۳ برابر متوسط کشوری است.
با این وجود تعداد زیاد حوادث ترافیکی در محورهای ارتباطی استان البرز موضوعی است که در کنار ایمن سازی جاده ها، رعایت نکات ایمنی و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان را طلب می کند.
ماهانه تعداد زیادی حادثه رانندگی در جاده های البرز به ثبت می رسد که گاهی مواقع بیش از ۳۰ مصدوم در این جاده ها روانه بیمارستان می شوند.
از سوی دیگر تعداد کشته شدگان سوانح رانندگی در جاده های استان البرز به رغم نظارت های شدید پلیس راه و دستگاه های دیگر، دور از تصور است لیکن آنچه می تواند وضعیت ترافیکی البرز را برای مسافران ایمن کند در مرحله نخست خود رانندگان و گردشگران هستند که باید خطر جاده ای را جدی بگیرند و از انجام حرکات مخاطره انگیز پرهیز نمایند.
جوانب احتیاط نه تنها در جاده های پرخطر بلکه در تمام مسیر های ارتباطی لازمه پیشگیری از حوادث پرشمار رانندگی در ایران است لیکن توجه رانندگان به این مقوله در جاده های کوهستانی و پرتردد بیش از پیش ضروری است.
استان البرز دارای یک هزارو ۴۵۰ کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی است که ۱۸ درصد ترافیک جاده ای ایران مربوط به این استان می باشد.
طبق آمار سال ها و ماه های گذشته شمار مصدومان جاده ای این استان به طور متوسط در هر ماه حدود یکصد نفر ثبت شده و بر این اساس دستگاه های امدادی مانند اورژانس و هلال احمر فشار کاری مضاعفی در ارایه خدمات به مصدومان سوانح رانندگی البرز متحمل می شوند.
گاهی مواقع همزمانی سوانح و ترافیک سنگین سبب می شود تا امداد هوایی برای انتقال مصدومان در محورهای کوهستانی و آزاد راه ها دست بکار شود ضمن آنکه در زمان بارش ها و نامناسب بودن وضعیت جوی مشکلات ترافیکی مضاعف است.
از سوی دیگر پلیس راه نیروی انتظامی استان البرز در طول فصل سال متحمل زحمات و تلاش های شبانه روزی می شود و نباید خدمات سنگین و طاقت فرسای راهداران را نادیده گرفت.
با این حال، شهریور ماه هر سال سفرهای تابستانی در محورهای ارتباطی البرز به اوج خود می رسد، سفرهایی که شمار ترددهای روزانه در جاده های استان را به مرز یک میلیون و ۸۰۰ هزار تردد می رساند.
طبق آمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز از یکم تابیست و هفتم مردادماه جاری ۵۱ میلیون تردد در جاده های البرز به ثبت رسید.
هر چند که برای گشودن گره های ترافیکی دستگاه های اجرایی مانند اداره کل راه وشهرسازی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای به صورت شبانه روزی در حال احداث بزرگراه و محورهای مواصلاتی جدید و تعریض راه ها هستند اما تا رسیدن به حد مطلوب می بایست جانب احتیاط در جاده های پر خطر البرز رعایت کرد.

فرمانده پلیس راه البرز با بیان اینکه رانندگان باید طبق زمان بندی اعلام شده توسط پلیس راه در خصوص محدودیت های ترافیکی پایان هفته در محور کرج _چالوس، سفر خود را مدیریت کنند، درگفت و گو با خبرنگا ایرنا گفت: پیشنهاد می شود در زمان یک طرفه شدن جاده نیز رانندگان حتی الامکان در لاین اصلی خود باقی بمانند.
سرهنگ رضا گودرزی با اشاره به اینکه عبور اسکورت پلیس راه برای اعلام یک طرفه شدن محور نیز نباید سبب شود رانندگان بدون در نظر گرفتن جوانب احتیاط رانندگی کنند، افزود: رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی کاهش تصادفات جاده ای و تلفات انسانی را به همراه دارد.
وی با تاکید بر اینکه هر گونه تخلف در این خصوص تذکر و اعمال جریمت پلیس را به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: رانندگان باید توجه داشته باشند که عبور از شانه خاکی جاده نیز تخلف بوده و شامل جریمه می شود.
وی ضمن توصیه رانندگی به رعایت اصول ایمنی در رانندگی، تاکید کرد که در این صورت هموطنان سفر امن و با آرامش خواهند داشت.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین تصادفات درجاده کرج -چالوس از سرعت زیاد، سبقت و انحراف به چپ است و رانندگان باید دقت بیشتری داشته باشند.

*** عدم رعایت فرهنگ ترافیکی یک ضعف است
معاون پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان البرز نیز دراین زمینه به خبرنگارایرنا گفت: عدم رعایت فرهنگ رانندگی و ترافیک توسط شهروندان یکی از مهم ترین نقاط ضعف در این حوزه ابوده که بر توسعه و ترویج آن تاکید می شود.
مهدی جوهری با اشاره به اینکه البرز در حوزه جرح رتبه ۱۳ کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: باید به این نکات توجه داشت که بخشی از تصادفات جاده ای توسط عامل انسانی و برخی توسط عوامل غیر انسانی نظیر جاده ها، تونل ها و غیره حاصل می شود.
وی با بیان اینکه در بعد تخلفات انسانی در حوزه رانندگی و ترافیک باید با فرهنگ سازی به اهداف مد نظر در این بخش دست پیدا کرد، گفت: فرهنگسازی با تکیه بر مولفه های آموزشی امکان پذیر خواهد شد اما متاسفانه آنچنان که باید به فرهنگ ترافیکی دست پیدا نکردیم.
جوهری با اعلام اینکه تا زمانی که قوانین از سنین پایه به فرزندان مان آموزش داده شود نتیجه بهتری حاصل خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه عامل انسانی نقش مستقیم و قابل توجهی را در کاهش تصافات جاده ای ایفا می کند باید توجه ویژه ای به این موضوع داشت.
وی گفت: با توجه به اینکه درجاده کرج – چالوس بیشتر مسافران از سایر نقاط کشور است و آشنایی به وضعیت محدودیت ترافیکی ندارند می طلبد عوامل پلیس راه و راهداری تابلوهای اخباری درمسیرهای ورودی و خروجی برای اطلاع رسانی آن ها تعبیه کنند.
جوهری با بیان اینکه طی سال گذشته در اثر وقوع تصادفات جاده ای در البرز ۲۳۰ نفر کشته و ۹ هزار نفر مجروح شدند، گفت: رتبه فوتی استان البرز در سطح کشور ۲۶ گزارش شده است.

*** لازمه فرهنگ ترافیکی نیازمند آموزش فردی و گروهی است
یک جامعه شناس در این گفت و گو اظهار داشت: لازمه فرهنگ ترافیکی نیازمند یک آموزش فردی و گروهی است که از سنین کوچک باید مدنظر قرار گیرد.
نیازمند یک قوانین جامع شخصیتی است که رانندگان باید مد نظرداشته باشند.
احمد علی جبارزاده افزود: در رانندگی باید مراقب یکدیگر باشیم، چرا که رانندگی یک امر فردی نیست بلکه یک رویداد جمعی بوده و باید با هم هماهنگ باشیم.
وی اضافه کرد: آرامش، زندگی، سلامتی در رانندگی به روحیه و صبر و حوصله راننده بستگی دارد که متاسفانه برخی ازآن ها در مواقع ضروری رعایت نمی کنند.
جبارزاده افزود: یکی از مهمترین این عوامل شتاب زدگی و عجله در جاده ها بویژه جاده کرج – چالوس است که برخی رانندگان بدون در نظر گرفتن شرایط و فرمان پلیس اقدام به رانندگی های خطرناک می کنند.
وی خاطرنشان کرد که هنگامی که به دلیل ترافیک سنگین این جاده باریک کوهستانی یک طرفه می شود یک راننده وظیفه دارد مثل جاده دو طرفه و سرعت مطمئنه اقدام به رانندگی کند.
جبارزاده افزود: راننده در لحظات خستگی و ترافیک و جاده های صعب العبور و رانندگی های غیر اصولی و غیر قانونی بر مبنای چارچوب شخصیتی و روانی و فرهنگی اش واکنش نشان می دهد و اگر بخواهیم تا در شرایط بحرانی یک راننده درست عمل کند ، این عمل مقدماتی لازم داشته که به سال های پیشین زندگی وی بر می شود و سبک تربیتی ،میزان تاب آوری ، مقید بودن به اصول اخلاقی و شهروندی ، قانونگرایی ، نگاه جامعه نگر ، پرهیز از خودخواهی است.
این کارشناس امور اجتماعی یادآور شد که نظارت و اعمال قانون از سوی پلیس در جاده ها نه به شکل مچ گیرانه بلکه به شکل راهنمایی و تسهیل رانندگی هم، از مقدمات و الزاماتی است که به رفع بحران کمک می کند.
وی افزود: از سوی دیگر یک رانندگی خوب در شرایط نا آرام مثل جاده های خطرناک، ازدحام ماشین ها، تردد در جاده و خیابان های یکطرفه ! مسدود شدن راه، واکنش های عصبی و خطرناک سایر رانندگان، مستلزم تسلط بر موقعیت بحران و مدیریت بحران است حفظ آرامش و خونسردی، پرهیز از لجبازی و مقابله به مثل ، کنترل خشم و اضطراب و رعایت حقوق شهروندی و قانونگرایی است.

منبع: ایرنا

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا