سفر های جاده ای در پیج بی قانونی | فرهنگ رانندگی درکشور نهادینه نشده است

رئیس انجمن مددکاری ایران درباره تصادفات جاده ای می گوید: افزایش تصادفات جاده ای در زمان های اوج مسافرت فقط ویژه مردم کشور ما نیست، در برخی از ایام شاهد افزایش مسافرت های بین شهری هستیم. در کشور ما در شهریور شاهد افزایش سفرها هستیم. سید حسن موسوی چلک می افزاید: به طور معمولی روزهای شهریور به عنوان اوج سفر در ایران شناخته می شود، بنابراین حجم بالای مسافر را در جاده های کشور شاهد هستیم. برای مثال بنده در تعطیلات عید قربان پنج ساعت طول کشید تا از تهران به کرج برسم، در آن شرایط دیگر از مسافرت منصرف شده و به تهران برگشتم. باید دانست که شلوغی جاده باعث خستگی راننده شده و بر رفتار او تاثیر می گذارد.

به گفته او برای کاهش نرخ تصادفات مقوله هایی تحت عنوان جاده، ایمنی خودرو و… مطرح می شود، اما بخش قابل توجهی از تصادفات به دلیل نیروی انسانی رخ می دهد. برای مثال اگر راننده آمادگی کامل را از لحاظ روحی و جسمی داشته باشد، طبیعتا از میزان تصادفات جاده ای کاسته می شود. البته در سال های اخیر از میزان تصادفات منجر به فوت و مصدومان جاده ای کاسته شده است. این استاد دانشگاه می افزاید: بخش قابل توجهی از تصادفات به دلیل خودروهای بی کیفیت تولید داخلی، ناایمن بودن جاده ها و از همه مهم تر نهادینه نشدن فرهنگ رانندگی رخ می دهد. باید دانست که بخش قابل توجهی از تصادفات به دلیل نیروی انسانی و بی توجهی رانندگان به اصول رانندگی رخ می دهد. موسوی چلک می گوید: کمپین «مدارا در رانندگی» برای سال ۹۷ راه اندازی شده است. هدف این است که رانندگان بدانند و باور داشته باشند که اگر دیگر افراد نیز چندان قانون مدار رانندگی نمی کنند، طبیعتا همیشه شرایط مناسب نیست.

به گفته او برای مهار تنش های رانندگی نیازمند حوصله هستیم تا کمتر تصادف رخ دهد. رئیس انجمن مددکاران اجتماعی می افزاید: در بسیاری مواقع با یک سبقت غیرمجاز یا رقابت نابه جا با دیگری تصادف رخ می دهد. این در حالی است که افراد می توانند با مدیریت شخصیت رفتار فرد بیرونی را مهار کرده و بی توجه از کنار آن بگذرند. نمی توان گفت که تقویت این رفتار در افراد کار آسانی است. برای مثال چندی قبل یک راننده با اینکه جاده چالوس خلوت بود با سرعت ۲۰ کیلومتر حرکت می کرد. در حالی که همین مساله باعث بروز تنش برای رانندگان عقب شد. به گفته او باید اصول رانندگی در تمامی شرایط رعایت شود. برای مثال فردی که در اتوبان آهسته رانندگی می کند، طبیعتا نظم را از بین می برد و باید از سوی پلیس راهور با او برخورد شود. از سوی دیگر مسئولان امر هم باید با افرادی که در رانندگی سبقت می گیرند و دیگر اصول را رعایت نمی کنند، برخورد کنند.

رئیس انجمن مددکاری ایران تاکید می کند: در روزهای شلوغ جاده ای انتظار می رود که مسئولان امر همچنان به راهنمایی مسیر بپردازند تا در بسیاری از مواقع از بروز تصادفات جاده ای جلوگیری شود. برای مثال در بسیاری از مواقع حضور پلیس می تواند بازدارنده باشد. در کنار آن هم می توان از طریق آموزش مستمر مقررات راهنمایی، رانندگی و ارتقای فرهنگ ترافیک در کشور از بروز تصادفات جلوگیری کرد. موسوی چلک می افزاید: تصادفات هزینه های مادی و انسانی به دنبال دارند. در بخش نیروی انسانی نیز این خسارت ها غیرقابل جبران است. به گفته او با همکاری پلیس راهور و سازمان های مردم نهاد می توان از ظرفیت های موجود برای نهادینه کردن فرهنگ ترافیک استفاده کرد. به گفته او این اقدامات فرهنگی را نباید فقط در حد رسانه محدود کرد، بلکه با استفاده از دیگر ظرفیت ها می توان برای اعمال مدیریت در حوزه ترافیک و فرهنگ رانندگی به شکل مناسب وارد عمل شد.

این استاد دانشگاه درباره صدمات انسانی ناشی از تصادفات رانندگی می گوید: در تصادفات و تلفات ناشی از آن شاهد افزایش زنان سرپرست خانوار، زندانیان جرائم غیرعمد، کودکان بی سرپرست، نقص عضو و معلولیت هستیم. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان های حمایتی ۳۰ درصد معلولیت ها ناشی از تصادفات رانندگی است. همچنین حدود ۳۰ درصد زنان سرپرست خانوار نیز به دلیل تصادفات رانندگی همسرشان را از دست داده اند. به گفته او ایمنی خودرو نیز یکی دیگر از مسائل اصل موثر در کاهش و پیامدهای ناشی از تصادفات است. هم اکنون خودروهای داخلی از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

منبع: روزنامه آرمان

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا