کارگاه آموزشی کارآفرینی و تاب آوری برگزار شد

در مورخ بیست و چهارم آبانماه سال جاری کارگاه یک روزه توانمندسازی، تاب آوری و کارآفرینی برای مددکاران شاغل در کلیه مراکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گیلان در محل مجموعه فرهنگی آموزشی چابکسر برگزار شد.

قابل به ذکر است مجری این کارگاه یک روزه آموزشی، انجمن مددکاران اجتماعی ایران _ شعبه گیلان بوده است.

آموزش مددکاری اجتماعی و توانمندسازی جامعه هدف
آموزش مددکاری اجتماعی و توانمندسازی جامعه هدف

در بخش اول این کارگاه تخصصی، آموزش توانمندسازی جامعه هدف کمیته امداد توسط خانم کبری راد آج پیشه (نماینده انجمن مددکاران اجتماعی ایران در استان گیلان) انجام پذیرفت، ایشان به کلیات ابعاد مختلف توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی و فرآیندهای مختلف توانمندسازی و نحوه اجرای آنها توسط مددکاران اجتماعی به تفصیل پرداختند.

آموزش مبحث کارآفرینی و تاب آوری

در بخش بعدی این کارگاه آموزشی یک روزه، آقای جواد طلسچی یکتا (مددکار اجتماعی و دکتری مدیریت راهبردی و سازمانی کوچینگ) به آموزش مددکاران شاغل در مراکز نیکوکاری با موضوع «کارآفرینی و تاب آوری» پرداختند و ابعاد مختلف مبحث مهم کارآفرینی اعم از ویژگی ها، مراحل اجرایی و توانمندسازی زنان کارآفرین پرداختند و همچنین به مبحث تاب آوری و چگونگی نقش تاب آوری بر موضوع کارآفرینی به تفصیل پرداخته شد.

 

آشنایی مختصر با اهداف و شرح وظایف مراکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)

اهداف:

  1. شناسایی،ارتباط و تعامل موثر با اشخاص حقیقی و حقوقی تاثیرگزار از جمله خیرین وموسسات خیریه به منظور استفاده ی بهینه از ظرفیت آنان در راستای رفع مشکل محرومین.
  2. برون سپاری و توسعه خدمت رسانی به محرومین و تکریم آنان.
  3. ایجاد همبستگی،تکامل و توازن اجتماعی در جامعه وارتقای فرهنگ انفاق و نیکوکاری.
  4. طراحی ،استقرار و مدیریت شبكه های نیكوكاری با تمركز بر محله وبا محوریت مسجد محله .

 

حدود وظایف مرکز نیکوکاری:

  • امور مشاركتی :

1- تبلیغ و ترویج سنت های حسنه ی اسلامی بویژه احسان وانفاق واكرام

2-شناسایی اماكن آموزشی ،عمومی ،تجاری ،مسكونی،اداری ،فرهنگی ومذهبی وبهره برداری از ظرفیت آنان در جهت رفع مشكلات نیازمندان

3- شناسایی معتمدین محل وبهره گیری از آنان در جهت تحقق اهداف پیش بینی شده .

4- شناسایی وجذب خیرین حقیقی از جمله امدادیار (نیروی افتخاری)وتشكیل بانك اطلاعات آنان

5- شناسایی خیریه ها ،تشكل ها و مجامع و ایجاد بانك اطلاعات آنان .

6- بهره گیری از تمامی ظرفیت های محل در راستای اجرای سیاست هاو اهداف

7- ارتباط وتعامل موثر باخیرین و اعضا واطلاع رسانی شفاف و به موقع به آنان.

  • امور حمایتی :

1- شناسایی نیازمندان واقعی محل وتهیه بانك اطلاعاتی

2- شناسایی ،دسته بندی و اولویت بندی نیازهای محرومین محل

3- معرفی وارجاع افراد نیازمند به نهادها وسازمانهای حمایتی جهت بهره مندی از خدمات مددكاری تخصصی

4- ارایه خدمات مددكاری عمومی به نیازمندان

5- برنامه ریزی مشترك با واحد اجرایی امداد امام (ره) بمنظور ارایه خدمات مددكاری به محرومین شناسایی شده با رویكرد توانمندسازی و رفع فقر در محله مورد نظر.

  • اموراداری و پشتیبانی:

1- رعایت كامل قوانین ،مقررات ،امانتداری ،رازداری و صیانت از حقوق محرومین

2- ارائه  گزارش ها،مدارك و مستندات حسب ضوابط و قوانین.

منبع
روابط عمومی خانه تاب آوری ایرانیان

تیم مدیریت داخلی وبسایت

با مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی، جدیدترین مقالات و پژوهش های مددکاری اجتماعی، تاب آوری و کوچینگ را بطور رایگان دریافت نمایید. www.socialwork2015.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا