استان مازندرانمعرفی کلینیک های مددکاری اجتماعیمعرفی مددکاران اجتماعی

آشنایی با کلینیک مددکاری اجتماعی مهرگان (استان مازندران؛ شهرستان آمل)؛ به مدیریت خانم فاطمه فرجزاده

حرکت رسانه ای “معرفی مراکز مددکاری اجتماعی کشور” با هدف شناساندنِ توانمندیها و پتانسیل های کلینیک های مددکاری اجتماعیِ فعال در سطح کشور صورت می پذیرد و اجرای آن از طریق اقدام به مصاحبه های اختصاصی با مدیران این مراکز محقق خواهد شد. قابل به ذکر است در همین راستا، هجدهمین مورد از مصاحبه های اختصاصی بعمل آمده با خانم فاطمه فرجزاده (مدیریت کلینیک مددکاری اجتماعی مهرگان؛ استان مازندران؛ شهرستان آمل) می باشد که مشروح این مصاحبه را در ادامه خواهید خواند.

لازم به ذکر است این حرکت رسانه ای بدون هیچگونه گزینش و محدودیتی اجرا می گردد و مجموعه مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران آمادگی کامل خود را جهت انجام مصاحبه های اختصاصی با یکایک مدیران کلینیک های مددکاری اجتماعی دارای مجوز و فعال در سطح کشور اعلام می دارد،  لذا همه مدیران مراکز مددکاری اجتماعی در سرتاسر کشور (در صورت تمایل جهت ارائه نقطه نظرات و معرفی مراکزشان) می توانند از طریق ارسال پیام به پست الکترونیکی info@socialwork2015.ir  و نیز ارسال پیام به کلیه پایگاههای ما در شبکه های اجتماعی (کافه رسانه مددکاری؛ مددکاری اجتماعی ایرانیان؛ مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی) اعلام آمادگی نمایند تا رابطین این پایگاه اینترنتی با آنان ارتباط برقرار گردد.

*** ضمن سلام و وقت بخیر، لطفاً به اختصار خودتان را معرفی بفرمایید

بنده هم عرض سلام و ارادت دارم؛ فاطمه فرجزاده هستم، کارشناس خدمات اجتماعی. درحال حاضر موسس و مسئول فنی و مددکار کلینیک مددکاری اجتماعی مهرگان هستم. با توجه به اینکه مربی کارآفرینی و آماده سازی شغلی نیز می باشم در زمینه های مربوطه هم طی همکاری با ارگانهای مختلف فعالیت می کنم. با توجه به گذراندن دوره طرح کاهش طلاق (مدیریت مورد) در این زمینه هم مشغول فعالیت هستم. قابل به ذکر است مدیرعامل موسسه “پلی به سوی آینده شهرستان آمل” تحت نظارت بهزیستی و با حوزه فعالیت پیشگیری از اسیبهای اجتماعی نیز می باشم.

*** از چه سالی کلینیک مددکاری اجتماعی تأسیس نمودید؟ با کدام ارگانها و نهادها همکاری دارید و لطفاً بفرمایید محورهای اصلی فعالیت مرکز شما چه مواردی هستند؟

بنده مدت 6 سال مسئول فنی کلینیک قنوت در شهرستان آمل در استان مازندران بودم و از سال 93 اقدام به تأسیس کلینیک تحت عنوان کلینیک مددکاری اجتماعی مهرگان نمودم. محورهای اصلی فعالیت کلینیک شامل موارد ذیل می باشد: ارائه خدمات به پرونده های زنان سرپرست خانوار بهزیستی شهرستان آمل، پرونده متمرکز در این کلینیک و اقدام در زمینه توانمندسازی فردی. اجتماعی و اقتصادی آنان، ارائه خدمات مشاوره مددکاری در قالب مددکاری فردی، گروهی و اجتماع محور و ارائه خدمات روان شناسی، ارائه خدمات مشاوره ای به کیس های ارجاعی از جانب دادگستری متقاضیان طلاق و نفقه و مهریه و … ارائه مشاوره در امر اشتغال و مهارتهای شغلی و کسب وکار، اجرای طرح کاهش طلاق، اجرای طرح تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی (که تاکنون بالاترین تعداد تشکیل گروههای خودیار در استان مازندران را کلینیک مهرگان با تشکیل 42گروه داراست)، اجرای طرح فقرزدایی (فقر به مفهوم فقر قابلیتی) در مناطق حاشیه، اجرای طرح بازدید از مهدهای کودک، پایش گروههای همیار و طرح پیگیری کودکان بازمانده از تحصیل استان و طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی (ویژه اعتیاد)

* با کدام ارگانها و نهادها همکاری دارید و لطفا از خدمات تخصصی قابل ارائه توسط مرکزتان بفرمایید

کلینیک مددکاری اجتماعی مهرگان با توجه به گستردگی ارائه خدمات، با ارگانهای بهزیستی، دادگستری، بنیادشهید، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، فرمانداری تعامل و همکاری دارد. خدمات تخصصی قابل ارائه توسط کلینیک مهرگان عبارتند از: ارائه خدمات مددکاری اجتماعی در قالب ارائه مشاوره های فردی، گروهی و جامعه ای، ارائه خدمات در زمینه روان شناسی، اختلالات بالینی، مشاوره در کلیه امور خانواده، ازدواج، طلاق، اختلالات رفتاری، (توسط تیم تخصصی مجرب متمرکز در کلینیک)، اجرای طرحهای اجتماع محور در حوزه مددکاری و روان شناسی، ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه آماده سازی شغلی و مهارتهای کسب و کار و نیز برگزاری دوره های آموزشی در حوزه مهارتهای زندگی و کسب و کار.

* بنظر شما مراکز مددکاری اجتماعی چگونه می توانند مسیر موفقیت را طی نمایند و چگونه می توانند در جهت توانمند شدن گام های اساسی بردارند؟

با توجه به دستورالعمل فعالیت کلینیک های مددکاری اجتماعی، محور و حوزه این فعالیتها بسیار گسترده بوده لذا کلینیکهای مددکاری می توانند ضمن تعامل با ارگانهای متعدد و ارائه خدمات در حوزه مددکاری به جامعه هدف این ارگانها، از ارائه خدمات صِرف به یک اٌرگان بپرهیزند و با ارائه خدمات تخصصی با کیفیت بالا و گسترده، قابلیت و توانمندی کلینیک های مددکاری اجتماعی را به همگان معرفی نمایند.

* ضمن تشکر از شما به جهت وقتی که برای تهیه این مصاحبه قائل شدید، برای جامعه مراکز مددکاری اجتماعی کشور چه دورنمایی را ترسیم می کنید و سخن پایانی شما را می شنویم.

بنده هم از فرصتی که در اختیارم قرار داده شد بسیار متشکرم؛ با توجه به این امر که کلینیکهای مددکاری اجتماعی در سالهای اخیر توانستند در حوزه ارائه خدمات تخصصی به صورت چشمگیری عمل کرده و عملکرد مداخله ای و پیگیرانه کلینیکهای مددکاری اجتماعی تأثیر به سزایی در زمینه کاهش مشکلات و آسیبهای اجتماعی داشته و ضرورت نیاز وجود مددکاران در هر گونه تصمیم گیری یا اقدام در امر رفع یا کاهش مسائل اجتماعی می توان چشم انداز مطلوب و مناسبی را برای حوزه فعالیت کلینیکها در آینده ای نزدیک ترسیم نمود.
و صحبت پایانی بنده: با توجه به تخصص و تعهد مددکاران اجتماعی در حوزه فعالیت های حرفه ای و ارائه خدمات مطلوب و مناسب، برای همه  مددکاران و کلینیک های مددکاری اجتماعی آرزوی موفقیت روزافزون دارم.

کاری از روابظ عمومی وبسایت مددکاری اجتماعی ایرانیان
انتشاریافته در مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان

 

 

تیم مدیریت داخلی وبسایت

با مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی، جدیدترین مقالات و پژوهش های مددکاری اجتماعی، تاب آوری و کوچینگ را بطور رایگان دریافت نمایید. www.socialwork2015.ir

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا