گام اول اعتمادسازی درباره پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان: “چرا نیاز به پایگاه اطلاعات برای رفاه اجتماعی ایرانیان داریم؟”

به گزارش مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران؛ سید حسن موسوی چلک در گفت و گویی با تاکید براینکه ضرورت وجود یک سامانه جامع بانک اطلاعات در هر جامعه ای، گفت:« هر نوع سیاستگذاری و برنامه ریزی در هر سطحی چه در سطوح ملی ، چه منطقه ای چه بین المللی و چه استانی و شهرستانی ، مستلزم داشتن اطلاعات درست از افراد مرتبط و موضوعات مرتبط در آن حوزه است و اگر ما توان علمی بهره برداری از این اطلاعات را داشته باشیم می توانیم بگوییم برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها واقعی تر خواهد بود به این دلیل که دقیقا مبتنی بر شواهد و اطلاعات واقعی است.»

وی در ادامه گفت:« هرقدر اطلاعات جمع آوری شده واقعی تر باشد سیاستگذاری ها می تواند تاثیرگذارتر باشد. به عنوان مثال درباره کودکان بازمانده از تحصیل اگر آمار واقعی آنها را بدانیم و اگر ویژگی های دیگر این اطلاعات را هم داشته باشیم مثلا در چه خانواده ای و در کدام منطقه ساکن هستند طبیعتا برنامه ریزی ها دقیق تر خواهد بود چون اولین گام در برنامه ریزی تحلیل وضعیت موجود است که بدون داشتن اطلاعات و داده ها امکانپذیر نیست پس ضرورت وجود چنین سامانه هایی احساس می شود و در جامعه ما هم همین موضوع صدق می کند.»

وی افزود:« براساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و برخی سازمان های اجتماعی افرادی که از چندین جا مستمری دریافت می کردند جلوی این کار گرفته شده است بنابراین در ضرورت وجود چنین پایگاهی در کشور هیچ تردیدی وجود ندارد. »

وی گفت:« معمولا مردم علاقمند نیستند که اطلاعات صحیحی از خود بدهند چون یا شفافیت در بهره برداری از اطلاعات مردم وجود ندارد یا مردم به عنوان شهروند این شفافیت را احساس نمی کنند لذا مایل به دادن اطلاعات صحیح از خود نیستند مثلا در سرشماری ها مباحثی که مربوط به بحث مالی است مردم سعی می کنند اطلاعات صحیح را ندهند چون اعتماد وجود ندارد اگر بین دولت و ملت اعتماد وجود داشته باشد این نوع سامانه ها نه تنها مشکلی ایجاد نخواهند کرد بلکه حتی می تواند به افزایش اعتماد بین دولت دولت و ملت و افزایش همکاری ها تاثیر مثبت هم داشته باشند.»

موسوی چلک تاکید کرد:« وقتی قرار بر این باشد که تصمیم گیری شود یارانه به چه افرادی تعلق بگیرد یک شاخص هایی در نظر گرفته می شود و براساس آن شاخص ها می توان افراد را شناسایی و یارانه را پرداخت کرد. در گذشته برای پرداخت یارانه ها تقسیم بندی خوشه ای انجام گرفته بود که به عنوان مثال در جایی مدیرکل جزو خوشه هایی شده بود که یارانه به وی تعلق می گرفت و خدمه وی که توان مالی ضعیفی داشتند جزو خوشه ای بودند که یارانه به آنها تعلق نمی گرفت چون در آن زمان اطلاعات و داده های دقیقی وجود نداشت. این مستلزم این است که شفافیت وجود داشته باشد و اطلاعات داده ها بروز باشد. »

وی خاطرنشان کرد:« اگر اعتماد بین دولت و ملت وجود داشته باشد دیگر لازم به دریافت اطلاعات از مردم نیست و مردم خودشان اطلاعات خود را بارگذاری می کنند. چون آن اعتماد وجود ندارد مردم سعی می کنند پنهان کاری کنند، حال که مردم اطلاعات صحیح خود را در اختیار دولت قرار نمی دهند و دولت از کانال های دیگری به اطلاعات مردم دست پیدا می کند به مراتب فضای بی اعتمادی افزایش پیدا می کند و برای مدیریت کشور این فضای بی اعتمادی آسیب زننده است لذا گام اول اعتمادسازی راجع به پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان است و باید شفاف سازی در مورد آن صورت گیرد.»

وی گفت:« وقتی ما بهره برداری های دیگری از اطلاعات مردم می کنیم می گویند عجب اشتباهی کردیم که اطلاعات خود را در اختیار دولت قرار دادیم این برای یک کشور که اعتماد مردمش را نیاز دارد، خوب نیست. بنابراین باید دقیقا مشخص شود که قرار است از اطلاعاتی که از مردم به دست آورده شده قرار است چه بهره برداری صورت گیرد. لذا این فضای بی اعتمادی برای دولت ها که به مشارکت مردم مختلف نیاز دارند نشانه خوبی نیست.»

وی خاطرنشان کرد:« اگر مردم را درباره پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به خوبی توجیه کنند به نظرم مشکلی ایجاد نخواهد شد لذا کاری که وزارت رفاه دارد انجام می دهد به عنوان وزارتخانه ای که برای موضوع معیشت مردم تعیین شده یک تکلیف قانونی است ولی مهمتر از هر چیزی جلب نظر شرکای اجتماعی و استفاده از تمام ظرفیت ها برای اعتمادسازی است که در این حوزه باید در اولویت کار این وزارتخانه قرار گیرد. گرچه که ما الان سامانه های اطلاعاتی متعددی داریم اما داشتن یک سامانه اطلاعاتی جامع با سطح دسترسی برای کاربران و ذینفعانی که می خواهند از این اطلاعات استفاده کنند یک ضرورت است.»

منبع: سلامت نیوز

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا