باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

مددکاری اجتماعی میان فرهنگی چیست؟

بیشتر بخوانید »

رشد و تاب آوری کودکان در جنگ، درگیری و آوارگی

بیشتر بخوانید »

سیستم ها و دیدگاه های بوم شناختی در مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

کُنش اجتماعی از مهمترین روشهای مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

اخلاق و مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

حوزه مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

بنیاد علمی مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی و نابرابری اقتصادی

بیشتر بخوانید »

اهمیت تحلیل سیاست اجتماعی

بیشتر بخوانید »

مهارت حمایت از خود در کودکان و تاب آوری

بیشتر بخوانید »

کارکردهای مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

چشم اندازهای آینده مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

اصل خودتعیین گری در مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

شاخص رضایتمندی چیست؟ تاریخچه، اهمیت و اندازه گیری

بیشتر بخوانید »

رویکردهای کارکردی و انسان گرایانه در مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

اصل رازداری در مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

رویکرد‌یکپارچه و عملکرد‌مددکاری‌اجتماعی مبتنی بر حقوق

بیشتر بخوانید »

ظهور مددکاری اجتماعی شرکت ها

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی به عنوان یک حرفه

بیشتر بخوانید »

انواع روش های تحقیق در مددکاری اجتماعی چیست؟

بیشتر بخوانید »

مهارتمندی کودکان اوتیستیک و تاب آوری

بیشتر بخوانید »

تاب آوری در کودکان و نوجوانان اوتیستیک

بیشتر بخوانید »

استراتژی‌های مداخله در محیط‌های اجتماعی با تأکید بر مددکاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

ارتباطات اجتماعی قوی و تاب آوری

بیشتر بخوانید »

رفتار مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک چگونه است؟

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا