بر اساس برخی از تحقیقات به عمل آمده یک سوم دانش‌آموزان دبیرستانی در سال گذشته رفتار پرخطر داشته‌اند | ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی

54654-78978عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: بر اساس برخی از تحقیقات به عمل آمده یک سوم دانش‌آموزان دبیرستانی در سال گذشته رفتار پرخطر داشته‌اند.

به گزارش مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران به نقل از فارس، علی‌اصغر اصغرنژاد فرید در نشستی که به مناسبت هفته سلامت روان برگزار شد، اظهار داشت: ۵۰ درصد جوانانی که اقدام به خودکشی در زمان تحصیل می‌کنند در سابقه آنها مشکل یادگیری وجود داشته است، بنابر این آموزش مهارت‌های زندگی و حل مسئله در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه برای موضوع سلامت روان متولی روشنی در کشور وجود ندارد، گفت: این در حالی است که خلاء مراقبت‌های بهداشتی روانی برای همه مردم وجود دارد و نیاز به مراقبت و آموزش در حوزه سلامت روان احساس می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه آموزش‌های صدا و سیما در ارتباط با موضوع سلامت روان جسته و گریخته است، افزود: متأسفانه بسیاری از والدین مهارت تربیت فرزند را بلد نیستند و این مسئله سبب بروز مشکلات در زندگی آنها می‌شود.

اصغرنژاد فرید ادامه داد:‌آمار اختلالات روانپزشکی ایران و دنیا خیلی فرق نمی‌کند ولی استرس محیطی در کشورهای خاورمیانه در سال‌های اخیر بیشتر شده است، همچنین تحریم،‌اقتصاد نابسامان و وسعت اعتیاد از جمله عوامل استرس‌زا است.

این روانشناس گفت: صدا و سیما گاهی با نشان دادن صحنه‌های درگیری و جنگ و مطبوعات با اعلام اخبار اختلاس در مردم استرس ایجاد می‌کند و نمی‌توان وجود عوامل استرس‌زا در جامعه را انکار کرد.

مدیر گروه بهداشت روان دانشکده علوم رفتاری اضافه کرد:‌البته شبکه‌های اجتماعی نیز بهتر از صدا و سیما عمل نکرده و در بروز استرس نقش بسیاری دارند ولی به طور کلی ارائه مهارت‌های زندگی در حوزه بهداشت روان بسیار حائز اهمیت است.

اصغرنژاد فرید در ارتباط با موضوع رفتارهای پرخطر در میان جوانان و نوجوانان گفت:‌ بر اساس برخی از تحقیقات به طور میانگین یک سوم از نوجوانان و دانش‌آموزان دبیرستانی دچار رفتارهای پرخطر بوده‌اند و این آمار بیشتر مربوط به حاشیه تهران و مناطق مهاجرپذیر است.

وی مصرف مواد مخدر، رفتارهای پرخطر جنسی، مصرف الکل و رانندگی بدون گواهینامه را از جمله رفتارهای پرخطر برشمرد و عنوان کرد: متأسفانه هیچ برنامه منسجمی برای‌ آموزش مهارت‌های زندگی وجود ندارد در حالی که این مسئله در جهت کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها حائز اهمیت است.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا