فوت روزانه ۵۳ نفردر حوادث جاده‌ای

حوادثروزانه در ایران بیش از۳۰۰ نفر بر اثر حوادث جاده‌ای کشته یا مجروح می‌شوند. این آمار وحشتناک را در حالی روز گذشته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ارائه داده است که به جز حوادث رانندگی برخی از بلایای طبیعی و غیرطبیعی دیگر نیز سالانه جان شمار تعداد قابل توجهی از ایرانیان را می‌گیرد. مرگ بر اثر حوادث در ایران بالاست و این مساله تا حد زیادی به رفتار‌‌های ما در سطح خرد و کلان بستگی دارد.

به گزارش وبسایت تخصصی مددکاری اجتماعی ۲۰۱۵ به نقل از آرمان؛ بر اساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی، مرگ‌های جاده‌ای۲۵درصد کل مرگ‌های ناشی از جراحت‌ را شامل می‌شود. یکی از مهم ترین آمارهای مورد توافق درباره تصادفات و آسیب‌ها نقش ۷۰ تا ۹۰ درصدی عوامل انسانی در کلیه تصادفات است. فاکتورهای انسانی (رفتاری) در۶۰ درصد تصادفات نقلیه‌ای به عنوان دلیل اصلی به شمار می‌آیند و در درصد بالایی از آنها این مساله نقش دارد. تصادفات در ایران بالاست و از طرف دیگر، با بررسی وضعیت حادثه خیزی کشورمان هر لحظه بلایای طبیعی در هر خطه افراد را تهدید می‌کند. این در حالی است که فقط با رعایت نکات ایمنی، ارتقای آگاهی عمومی و ارتقای استانداردها در تولیدات خودرو، ساخت‌وسازهای شهری و روستایی و احداث جاده ها می توان به میزان قابل توجهی بروز حوادث احتمالی را کاهش داد یا در برابر حوادث طبیعی اجتناب ناپذیر آماده شد.

روزانه ۳۰۰ کشته و مجروح در تصادفات

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به جان باختن سالی۱۸هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشور گفت: روزانه حدود ۵۳ نفر در حوادث جاده‌ای از بین می‌روند و حدود۲۵۰نفر هم زخمی می‌شوند. روز گذشته، اسماعیل نجار در کنگره ملی «مدیریت بحران با رویکرد نظام سلامت» با بیان اینکه حوادث و سوانح جاده‌ای از معضلات بحران در کشور است، یادآوری کرد: سالانه ۲۵تا۲۶هزار نفر در حوادث جاده‌ای کشور کشته می‌شدند که این رقم اکنون به ۱۸هزار نفر در سال رسیده که هنوز عدد بزرگی است. او با بیان اینکه در حوادث جاده‌ای برای حمل جسدها و همچنین خودروهایی که درگیر حریق می‌شوند مشکل داریم، افزود: باید با پادرمیانی مسئولان جنازه‌ها حمل شود و یا خودرویی که آتش گرفته خاموش شود. در ادامه رئیس سازمان مدیریت بحران از پیگیری برای واحد شدن فعالیت‌های اورژانس و هلال احمر در جاده‌ها خبر داد.او ایران را کشوری حادثه خیز دانست که در معرض بسیاری از بلایای طبیعی قرار دارد به نحوی که از ۴۵ تا ۴۶ بلای طبیعی که در جهان شناخته شده است، ۴۳ تا ۴۵ مورد آن در ایران محتمل می شود.

۲۱۰۰میلیارد تومان هزینه برای۱۲ثانیه لرزش بم

معاون وزیر کشور همچنین با بیان اینکه زمین لرزه دارای بیشترین تلفات در بین حوادث و بحران‌ها را دارد، گفت: اگر مدیریت بحران نداشته باشیم و به مردم هشدار ندهیم و اگر زمین لرزه از شدت‌های کوچک به سمت بالا شروع شود احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ وجود دارد، در چنین شرایطی تصور کنید چه تبعات و فاجعه‌ای در مراکز پر جمعیت کشور رخ خواهد داد. نجار خاطرنشان کرد: اگرچه وقوع زمین لرزه قابل پیش‌بینی نیست، اما وقتی که زمین لرزه از کوچک به سمت بزرگ شدن پیش می‌رود می‌توان به مردم هشدار دارد.او گفت: اگر یک زلزله بیش از هفت ریشتری در جایی مانند تهران رخ دهد فاجعه خواهیم داشت. ماجرای شهران یک چاله مختصر در ساعت خلوتی بود و ما هنوز با تبعات آن مواجه هستیم که از جمله آن تخلیه پنج هزار مترمکعب از منابع آب بود و از دست رفتن میزان بسیار زیادی گاز که خوشبختانه باعث انفجار نشد. رئیس سازمان مدیریت بحران خسارت مالی ناشی از زلزله را قابل جبران دانست و تاکید کرد: البته همین خسارت هم قابل توجه است، برای مثال برای۱۲ثانیه لرزش در زمین لرزه بم حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان از سال ۸۲ تا۹۰ برای بازسازی این شهر هزینه شد. نجار اظهار کرد: ما در زمان زلزله تلفات جانی، مشکلات بهداشت روانی، آسیب‌های زیست محیطی، اختلال در ارائه خدمات، از بین رفتن مراکز درمانی، مشکل تامین خون و تجهیزات پزشکی، مشکل بهداشت محیط و بیماری های واگیر و… را داریم. او هجوم جمعیت ناکارآمد به مناطق زلزله زده را از دیگر پیامدها و آسیب‌ها اعلام کرد و گفت: در زلزله بم، در شهری که ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت و ۳۴هزار نفر آن کشته و ۱۹هزار نفر زخمی شده بودند، به۱۲۰هزار نفر شام و نهار داده می‌شد که جمعیتی ناکارآمد بودند.معاون وزیر کشور، ریزگردها را یکی از مهم‌ترین بحران‌های اخیر پیش روی کشور دانست و افزود: ما از این مشکل به عنوان ابربحران نام می‌بریم، آن هم به این دلیل که زلزله فقط چند ثانیه رخ می‌دهد و همه پیامدهای آن مربوط به همان چند لحظه است، اما بحران ریزگردها ممتد است و پیامدهای آن سخت و طاقت فرسا.

با ساخت‌وساز در مسیل‌ها انتظار معجزه داریم

معاون وزیر کشور در ادامه از نقش ساخت و سازها در مدیریت بحران هم یاد کرد و گفت: بیمارستان‌ها و ساختمانی می‌سازیم که در اثر زلزله تخریب می‌شود و یا در مسیل رودخانه‌ها قرار دارد و بعد انتظار معجزه هم داریم.نجار پنج ویژگی مکان یابی، مصالح استاندارد، بررسی خاک، کارگر ماهر و نظارت را در ساخت و سازها موثر خواند و عنوان کرد: متاسفانه در برخی از نقاط شهرها و مناطق مسکونی ما در مسیل‌ها ساخته شده است و وقتی که در سیل ایلام سه نفر کشته شد ما مجبور شدیم به زمین و زمان جواب پس بدهیم. او با تاکید بر اینکه اقدامات مناسبی برای مقاوم‌‎سازی در کشور انجام شده است گفت: یک میلیون و ۸۰۰هزار واحد روستایی در کشور مقاوم‌سازی شدند و در بازسازی مدارس هم در دنیا پیشرو هستیم.

باید برای مدیریت بحران آیین‌نامه داشته باشیم

معاون وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: کشور ما بلاخیز است و جامعه پزشکی ما باید برای حوادث و حتی نجات جان یک نفر چقدر آماده باشد. نجار با بیان اینکه برای مدیریت بحران باید برنامه، آیین نامه و دستور العمل داشته باشیم، تاکید کرد: البته باید با اجرای مانورها ببینیم این آیین نامه‌ها چقدر قابل اجرا است و اگر دستورالعمل‌هایی مربوط به قبل است، آنها را به روز کرد. به گزارش ایسنا، نجار گفت: تنها راه مدیریت بحران این است که ابتدا خودمان را در برابر حوادث و سوانح ایمن کنیم.

آموزش تنها راه مصونیت در برابر بلایای طبیعی

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره عوامل انسانی تاثیرگذار در کاهش تصادفات به «آرمان» می گوید:‌ در اصل سه مولفه بیشترین تاثیر را در کاهش تصادفات و حوادث ناشی از آن دارد که عبارتند از احداث راه‌های ایمن و استاندارد، تولید خودروهای ایمن و استاندارد و تربیت نیروی انسانی آگاه به مقررات. در بررسی علل تصادفات کشور می توان تاثیر گذارترین امر را عامل انسانی برشمرد. سید حسن موسوی چلک می افزاید: نیروی انسانی مهم‌ترین عامل در کاهش تصادفات است و در این شرایط باید با تمرکز و برنامه ریزی مناسب بتوان با توجه به اولویت ها به برنامه ریزی پرداخت. به گفته او در این راستا کلیدی‌ترین عامل در پیشگیری از بروز تصادفات و مدیریت ترافیک مقوله آموزش است.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا