مروری بر تحلیل گاردین از آموزش مسائل جنسی در مدارس

آموزش جنسیآموزش مسائل جنسی، از مدت‌ها پیش، به نزد بیشتر مردم مهم بوده است. امسال “نشست آموزش مسائل جنسی” (SEF) با میزانی اداره ملی کودکان،۲۵ مین سالگرد آغاز به کار خود را جشن می‌گیرد. SEF از هشت عضو، از جمله سه سازمان مذهبی، تشکیل شده است. روزنامه نگاران شک داشتند که ما اصولاً همسویی زیادی با هم داشته باشیم.

به گزارش سایت تخصصی مددکاری اجتماعی ۲۰۱۵ به نقل از روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان، سال‌هاست که گفته می‌شود آموزش مسائل جنسی باید چیزی فراتر از بیولوژی صرف بلوغ جنسی و تولید مثل باشد و باید به آنچه که در زندگی واقعی رخ می‌دهد- همچون رابطه‌های جنسی- هم بپردازد. از همین رو SEF به همراه برخی نهادهای دیگر، به دنبال آموزش اجباری مسائل جنسی برای همه کودکان و جوانان از دبستان به بالا هستند.

یکی از جوانان به ما گفت که آموزش مسائل جنسی مهم است زیرا “بدون آن، ما جوانان هر وقت که چیزی درباره مسائل جنسی گفته می‌شود، با خجالت شروع به خندیدن می‌کنیم”. واژه “مسائل جنسی” یک جورهایی مسآله ساز به نظر می‌رسد در صورتی که نباید چنین باشد. جنسیت یک بخش جدایی ناپذیر وجود آدمی است و شکل گیری احساسات جنسی، مرحله‌ای طبیعی از بالغ شدن است. برخی دبستان‌ها با عنوان “بالغ شدن” به این موضوع می‌پردازند. این عنوان می‌تواند برای بچه‌های کم سن و سال، بامعناتر و برای بزرگسالان قابل فهم تر باشد. اما تا زمانی که دارد انجام می‌گیرد عنوان آن مهم نیست. ما با این برنامه به آموزش درباره خانواده، دوستی‌ها، ایمن ماندن، روابط جنسی سالم، بلوغ، بهداشت جنسی و چیزهایی دیگر می‌پردازیم.

آموزش مسائل جنسی در دبستان مهم است زیرا بچه‌های چهارساله می‌پرسند کودکان از کجا می‌آیند، پنج ساله‌ها در اینترنت گشت می‌زنند و شش ساله‌ها می‌خواهند که دوستانشان به آنها توجه کنند. آموزش مسائل جنسی در خانه مهم است زیرا بچه‌ها دوست دارند که پدر- مادرشان نخستین کسانی باشند که با آنها درباره بالغ شدن، جنسیت و روابط جنسی سخن می گویند. با این رو هنوز هم بسیاری از پدر- مادران می گویند که آنها از اعتماد لازم برای پاسخ دادن بی پرده به پرسش‌های کودکانشان برخوردار نیستند. آموزش مسائل جنسی به ویژه در دبیرستان مهم است زیرا دبیرستان زمانی است که جوانان زیر فشار تازه‌ای از سوی همسالان هستند و به استقلال بیشتری دست می‌یابند و دیدگاه‌های خودشان درباره عشق، رابطه‌های عاشقانه و آنچه به نزد آنها پذیرفتنی یا نپذیرفتنی است سبک و سنگین می‌کنند.

امروزه، و در نسبت به گذشته، همگرایی در پشتیبانی از SRE بیشتر و گسترده‌تر شده است. SEF صداهای گوناگون بیش از ۷۵ سازمان دینی، خانوادگی، جوانان، معلولان، سلامتی و آموزشی را بازتاب می‌دهد. همه عضوهای این سازمان‌ها، باور دارند که آموزش مسائل جنسی مهم است. برای نمونه، سازمان “کودکان” (یک انجمن خیریه که در زمینه جوانان معلول کار می‌کند) به SEF پیوسته است زیرا مراجعه کنندگانشان از تجربه‌شان از SRE می‌گفتند که “خیلی دیر” بود و آنها “بیش از گوش دادن به آن درباره‌اش تک گویی کرده بودند.”

پیرامون ۲۰ هزار تن از جوانان، به نظرسنجی مجلس جوانان بریتانیا درباره SRE پاسخ گفتند. بیش از یک سوم آنان گفتند که SRE “بد” یا “خیلی بد” بود. این در سال ۲۰۰۸ بود و امروز (۲۰۱۳) هنوز هم جوانان همان را می گویند. اما نشانه‌هایی در دست است که SRE دارد بهبود می‌یابد ولی با پیشرفت خیلی کند و خیلی ناهمگون. در برخی دبستان‌ها،SRE تنها یک درس درباره بلوغ است که در دوره تابستانی و پیش از ورود به دبیرستان – گاهی هم تنها برای دختران- ارائه می‌شود. در منطقه‌های دیگر، دبستان‌ها و دبیرستان‌ها با همدیگر همکاری می‌کنند تا برنامه درسی فراگیری را به اجرا بگذارند که با رشد بچه‌ها پیش می‌رود و با آهنگی فراخور، واژگان و آگاهی‌های بایسته را در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

مایه امیدواری است که شماری از نمایندگان مجلس، از همه‌ی حزب‌ها، در گفت و گوهای تازه درباره آموزش فردی، اجتماعی، تندرستی و اقتصادی شرکت می‌کنند و بی پرده از این پشتیبانی می‌کنند که آموزش مسائل جنسی باید بخشی از آموزش هر کودکی باشد. برای برجسته سازی این همگرایی که آموزش مسائل جنسی مهم است و فشار برای پشتیبانی سیاسی بایسته از یک SRE کیفی در همه کلاس‌های درسی، ما ۱۲ ماه سال، بحث و گفت و گوهای آنلاین برگزار می‌کنیم.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا