مصاحبه اختصاصی با یکی از تسهیلگرانِ دوره آموزشی Case Management

05-3-5در ادامه فرایند رسانه ایِ اخیر ما مبنی بر معرفی ابعاد و زوایای مختلف دوره آموزشی “مداخلات مددکاری اجتماعی و مراقبت از خانواده در شرایط طلاق”، با یکی از تسهیلگرانِ فعال در دوره آموزشی Case Management در استان گیلان مصاحبه ای ترتیب داده شد که در ادامه خواهید خواند.

*** ضمن سلام و عرض ادب و احترام؛ لطفاً به اختصار خودتان را معرفی بفرمایید.

عرض سلام و احترام دارم خدمت شما و همه عزیزان؛ فریبا گوهر رستمی هستم، مددکار اجتماعی و مدیر مجتمع خدمات بهزیستی شهری جوانه در رامسر و حدود ۴ سال است که در این حرفه مشغول به کار هستم.

*** لطفا بطور کلی از دوره آموزشی Case Management بفرمایید. به نظر شما وجه تمایز این دوره آموزشی با سایر دوره ها در چیست؟

بنده در سومین دوره برگزار شده در اردبیل بودم و طی سالها کار در این حرفه آموزشهای زیادی دیدم و دوره های زیادی هم شرکت کردم. اما تفاوت این دوره و ارزشمندی آن برای من بسیار زیاد بود. نکته مثبت این دوره جامع بودن آن بود و البته اینکه بسیار تخصصی به تمامی مباحث مورد نیاز ما برای کمک به مراجعین پرداخته شده بود. همانطور که میدانیم روبرو شدن با یک مُراجع آسیب دیده و یا در معرض آسیب نیاز به آمادگی روحی و دانایی بالایی دارد که من فکر میکنم در این دوره تلاش شد با توجه به زوایای روانشناسی و روانپزشکی و حقوقی کار با مُراجعین، به این نیاز به دانایی و توانایی پاسخ داده شود.

*** لطفاً بطور کلی از دستاوردهای این دوره آموزشی بفرمایید. از اجرای این فرایندِ تیمی و تخصصی بر روی مُراجعینتان چه بازخوردهایی دریافت کرده اید؟

آمار سازش در دوره های کارورزی آینه مبرهن دستاوردهای این دوره هست. اما آنچه من میخواهم به آن اشاره کنم تجربه من و بسیاری از دوستان دیگرم هست در مورد مراجعینی که به سازش نرسیدند اما بعنوان مددجو همچنان ما را برای حل مشکلاتشان کنار خودشان میخواهند. زنی که بعد از طلاق برای مسئولیت پذیری در قبال زندگی اش بعنوان یک زن سرپرست خانوار و چگونگی اداره زندگی اش و چگونگی تعامل با فرزندانش ما را کنار خودش میخواهد، یا مردی که طلاق گرفته اما برای ادامه درمان اعتیادش و یا ادامه درمان اختلالات روانی اش ما را کنار خودش میخواهد.
این یک موفقیت ژرف و چشمگیر است.

در خصوص بخش دوم سوال شما لازم است اینطور بگویم که من تغییرات و نتایج مثبت کار با مددجویان و مُراجعین را به خوبی در کارم حس میکنم. پس از گذراندن این دوره من به وضوح میبینم که مُراجعین چطور براحتی به مددجو تبدیل میشوند و دیگر کمتر اتفاق می افتد که من به تنهایی تلاش کنم. حالا آنها هم در کنار من برای حل مشکلاتشان تلاش و مشارکت دارند و این موفقیت بزرگ برای من رضایت بخش است. حتی به جرأت میتوانم بگویم که شناخت من نسبت به حرفه ای که سالها در آن کار میکنم تغییر کرد و کیفیت بیشتری به خودش گرفت.

*** و سخن پایانی شما را میشنویم …

میخواهم از مجریان این طرح، دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی و همه عزیزانی که جهت برگزاری این دوره با هدف توانمندسازی مددکاران کشور تلاش نموده اند قدردانی کنم.
باید توجه داشته باشیم که توانمندی مددکاران اجتماعی سازمان بهزیستی منجر به توانمندسازی مددجویان و جامعه هدف سازمان بهزیستی میشود و من به نوبه خودم قدردان عزیزان دست اندرکاری هستم که دغدغه شان توانمندی مددکاران اجتماعی است و در واقع نگاه زیربنایی به اهداف سازمان دارند.

با تشکر از شما به جهت وقتی که برای شکل گیری این مصاحبه در اختیار ما قرار دادید.
بنده هم از شما که مجال گفتگو به بنده دادید سپاسگزارم.

مصاحبه و گردآوری: جواد طلسچی یکتا
پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا