مصاحبه با کارشناس دفتر فوریتهای اجتماعی بهزیستی استان اصفهان

پیرو حرکت رسانه ای اخیر مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان که با موضوع “نقش فوریتهای اجتماعی در بلایای طبیعی” صورت پذیرفته است و این حرکت، با توجه به اهمیت پیامدهای ناشی از وقایع ناگوار طبیعی پیشآمده اخیر در کشورمان و آسیب دیدگی جمع کثیری از هموطنان عزیزمان در آن وقایع، با شور و شوقی مملو از حس مسئولیت اجتماعی توسط جمعی از نویسندگان منتخب حوزه مددکاری اجتماعی ایران محقق گردیده است، در ادامه این حرکت رسانه ای چند مصاحبه اختصاصی با مسئولین سازمان بهزیستی در استانهای مختلف، به همت اعضاء تیم تخصصی این پایگاه صورت پذیرفته است که در اولین قسمت مصاحبه بعمل آمده با کارشناس دفتر فوریتهای اجتماعی بهزیستی استان اصفهان تقدیم می گردد.

ضمن سلام و عرض ادب و احترام؛

*** در ابتدا لطفا به اختصار خودتان را معرفی بفرمایید. از سوابق شغلی تان در سازمان بهزیستی و نیز فوریتهای اجتماعی بفرمایید.

  • با سلام و احترام؛ عباس توفیقی زواره هستم، کارشناس ارشد روانشناسی، کارشناس و درمانگر اعتیاد، کارشناس دفتر فوریت های بهزیستی استان اصفهان، ۱۵ سال سابقه حضور در سازمان و ۱۰ سال در دفتر فوریت های اجتماعی استان را دارم.

*** به نظر شما فوریتهای اجتماعی چگونه می تواند در بلایای طبیعی نقش آفرینیِ موثر داشته باشد؟ و آیا در حال حاضر چنین مداخلاتی از سوی فوریتهای اجتماعی سازمان بهزیستی صورت میگیرد؟

  • همانگونه که در آمارهای رسمی آمده، کشور ما ایران جزء ۱۰ کشور دنیاست که در آن حوادث و بلایای طبیعی از جمله زلزله، سیل و … در آن بسیار اتفاق می افتد. وجود چنین بلایایی ضرورت انجام کارهای کارشناسانه از قبیل مداخله در بحران توسط نهادهای حمایتی و سازمانهای دولتی و غیر دولتی را دوچندان می کند. بدیهی است افراد آسیب دیده در چنین شرایطی نیازمند توجه و مراقبت های روانی و حمایت های اجتماعی می باشند تا با انجام مداخلات تخصصی از بُعد روانشناختی و مددکاری نسبت به التیام بخشیدن به آلام روانشناختی اقدام نمایند. در این راستا در سال ۱۳۹۲ با تصویب هیئت محترم وزیران برنامه فوریت های اجتماعی با هدف مداخلات تخصصی و بهنگام به منظور حمایت های روانی و اجتماعی از افراد آسیب دیده بصورت رسمی فعالیت خود را آغاز نمود. در سالهای اخیر نقش بی بدیل مداخلات تخصصی (مددکاری و روانشناختی) در یاری رسانی به افراد آسیب دیده ناشی از از زلزله و سیل و … را نمی توان نادیده گرفت.

*** به نظر شما مداخلات فوریتهای اجتماعی در بلایا از چه اجزایی می بایست تشکیل بشود؟ اضلاعِ اصلی و تخصصیِ ترکیب فوریتهای اجتماعی در بلایا کدامند؟

  • برنامه فوریت های اجتماعی طبق دستورالعمل و پروتکل اجرایی آن شامل چهار برنامه کاملاً مجزا و البته بهم پیوسته می باشد که اهم اقدامات آن در موارد مداخلات در اتفاقات و بلایای طبیعی از آن تبعیت می کند. این چهار برنامه شامل مرکز مداخله در بحرانهای فردی، خانوادگی، اجتماعی، خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳)، تیم سیار اورژانس اجتماعی و پایگاه خدمات اورژانس اجتماعی می باشد. مهمترین ویژگی برنامه فوریت های اجتماعی در تمامی مداخلات عبارتند از تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن که توسط کارشناسان دوره دیده مددکار و روانشناس انجام می گیرد و البته ویژگی رایگان بودن نیز از جمله ویژگی های برنامه می باشد. اساس انجام خدمات تخصصی بدنه کارشناسانه مددکاری و روانشناسی است تا در موارد بحرانی با مداخلات بهنگام از آسیب های روانی کاسته شود.

*** به نظر شما جایگاه مددکاری اجتماعی و در واقع نقش مددکاران اجتماعی، در پروسه طراحیِ نقش مداخلاتیِ فوریتهای اجتماعی در بلایا کجاست و چگونه است؟

  • تیم های تخصصی شاغل در مراکز اورژانس اجتماعی شامل یک نفر روانشناس و یک نفر مددکار می باشد. که هر کدام بنا به وظایف حرفه ای و تخصصی خود اقدام به ارائه خدمات تخصصی می نماید. نقش موثر مددکاران در عرصه های اجتماعی و مداخلات تخصصی در چند سال اخیر بصورت حرفه ای در حال بنیان گذاری است. تیم تخصصی در موارد بحرانی کمک می کنند تا با شناسایی آلام روانی آسیب دیدگان از جمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، PTSD، و … کمک کنند تا مشکلات این افراد به حداقل برسد.

با سپاس فراوان به جهت زمانی که برای شکل گیری این مصاحبه به ما اختصاص دادید.

مصاحبه و گردآوری: هما صدری؛ مددکار اجتماعی
انتشاریافته در مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا