گزارش نویسی در مددکاری اجتماعیمددکاری اجتماعی

نکاتی مختصر پیرامون مهارتهای گزارش نویسی در مددکاری اجتماعی

نکاتی مختصر پیرامون مهارت های گزارش نویسی در مددکاری اجتماعی

گردآوری و ترجمه: جواد طلسچی یکتا

ویژگی های گزارش موثر
موثرترین گزارش ها آنهایی هستند که اطلاعات واقعیِ قابل فهم را به آسانی تهیه کرده و دلیل منطقی برای حقایقِ مطرح شده آورده و مشخص می سازد که ابعاد مرتبط با موضوع کدام ها هستند و کدام یک خوب تنظیم و خلاصه شده اند. ویژگی های اصلی گزارش موارد زیر هستند:

_ عینیت واقعی
_ نظم منطقی
_ پوشش خوب عناصر مرتبط
_ اختصار

عینیت واقعی
بدین معنی است که داده هایی که شما در گزارش ارائه می دهید باید نسبت به آن خیلی مطمئن باشید نه اینکه صرفا گمان برده باشید. انواع واقعیت هایی که مددکاران در گزارش به دادگاه ارائه می دهند شامل اطلاعاتی پیرامون شرایط زندگی مددجو، دوری یا نزدیکی به خانواده، پول و شغل و مشاهداتشان نظیر اینکه چند بار شاهد پریشانی یا عصبانیت مددجو بوده اند، می باشد.

نظم منطقی
داشتن رویکرد منطقی برای گزارش نویسی حیاتی است. فکر کردن درباره پیامدهای آنچه که درباره آن می نویسید مفید خواهد بود، و مهم است که از خود بپرسید که اگر گزارش شما تاثیرگذاراست چه نتیجه ای از آن حاصل می شود؟

روش های زیر نمونه هایی از مرتب سازی اطلاعات به روش منطقی هستند:
_ از لحاظ زمانی کار را با اولین واقعیتی که اتفاق افتاده شروع کنید و به سمت آخرین وقایع پیش بروید. بنابرین شما عناصر گزارش را مرتب کرده و اقدامات اولیه را یکی پس از دیگری نشان می دهید.
_ از لحاظ اهمیت، ابتدا مهمترین اطلاعات را تا به کم اهمیت ترین مرتب سازید. برای مثال در یک گزارش پیرامون مراقبت از کودک، اول مباحث مربوط به کودکان را مطرح نموده و به دنبال آن موضوعات مربوط به بزرگسالان آورده شود.
_ از لحاظ سودمندی برای مخاطب، مستنداتی را که بیشترین ظرفیت را برای روشن شدن موضوعات مددکاری دارند یا بیشترین نیاز در سیاست روز جامعه هستند ، تعیین کنید.
_ در جایی که داده ها جدید هستند یا با داده های قبلی در تناقض اند یا شما رویکرد غیر معمولی را اتخاذ نموده اید که پیروی و پذیرش آن سخت است به فهم مخاطب کمک کنید. دراین زمینه آن نظم منطقی را که باعث می شود مخاطب موضوع را بهتر درک کند بررسی کنید.

پوشش عناصر مرتبط
برای اطمینان از جامعیتِ پوششِ داده های مرتبط نیاز است ارزیابی کنید مخاطبان چه اطلاعاتی دارند، نظراتشان چیست و چه مطالبی را نمی دانند. این ارزیابی و تخمین ، آنچه که باید نگهدارید و آنچه که باید حذف نمایید را تعیین میکند، و اینکه چه فضایی را در اختیار عناصر اطلاعاتتان قرار می دهید هر کدام را به طورکامل توصیف می کند. یکی از تکنیک های مفید، نمایش عناصر موضوع به صورت فهرست است؛ این تکنیک تصویری به شما کمک میکند که بخش های بیشتر مرتبط و کمتر مرتبط و آنچه که باید حذف شود را خوب مشاهده نمایید. زمانی که عنصری را که میخواهید در گزارش بگنجانید را فهرست کردید، باید بررسی نمایید که کدام مهم و کدامیک کم اهمیت تر است و طبق آن به عناصر گزارش فضا دهید.

اختصار
احتمال اینکه گزارش کوتاه توسط مخاطب به طور کامل خوانده و درک شود بیشتر است تا گزارشی که طولانی و با جزئیات باشد. مخاطبین شما احتمالا متخصصین خدمات انسانی یا قضات دادگاه هستند که وقت کمی برای خلاصه کردن گزارش شما دارند. اختصار، قابلیت خلاصه سازی از همان ابتدای گزارش نویسی است و سعی کنید همانطور که پیش می روید مطالب را خلاصه کنید. برای مثال سعی کنید عبارات را کوتاه کنید؛ به جای جمله ” پدر زمانی که دارد با کودکش بازی می کند از خود علاقه نشان می دهد” بنویسید “پدر با کودک با علاقه بازی می کند” یا هر نوع تکرار در گزارش خود را بررسی نموده و در صورت امکان آن ها را حذف کرده و یا ادغام کنید. هر نوع عبارت مبهم را حذف نموده اما هر نوع نشانه ای که مخاطب را قادر می سازد تا متن را سریع و موثر بخواند نگه دارید. از جملات بلند و بی معنی پرهیز کنید نظیر: “این موضوع از بیشترین اهمیت برخوردار است” در عوض بنویسید”این موضوع مهم” و … .

منبع:
https://books.google.com/books?id=tkPCTRawKSsC&pg=PA87&dq=basics+of+report+writing+in+social+work&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwj84LO_r9zsAhWTs3EKHUq_A7oQ6wEwAnoECAYQAQ#v=onepage&q=basics%20of%20report%20writing%20in%20social%20work&f=false

تیم مدیریت داخلی وبسایت

با مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی، جدیدترین مقالات و پژوهش های مددکاری اجتماعی، تاب آوری و کوچینگ را بطور رایگان دریافت نمایید. www.socialwork2015.ir

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا