باشگاه کوچینگپژوهش های تاب آوریتاب آوری در کوچینگتیم تخصصی مددکاری اجتماعی انجمن ازدواج و خانوادهکوچینگ

کوچینگ تاب آوری و مشاوره

گردآوری و ترجمه: دکتر جواد طلسچی یکتا؛ مددکار اجتماعی و مدیر مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

کوچینگ تاب آوری و مشاوره

در متن قبل اشاره شد که در کوچینگ برای ایجاد تاب آوری به عوامل پشتیبان نیاز داریم. برای هر یک از عوامل، دو ابزار برای پرورش تاب آوری در فرد وجود دارد. سه عامل رضایت از زندگی، مثبت اندیشی و احساس مثبت را بررسی نمودیم و در ادامه به سه عامل بعدی می پردازیم.

خود کارآمدی

هنگام ایجاد خود کارآمدی، نحوه نسبت دادن موفقیت فرد، حوزه مهمی برای تحقیق و مطالعه می باشد. نسبت دادن موفقیت فرد به میزان تلاش او به جای نسبت دادن آن به شخصیت وی، منجر به رشد و پرورش کارآمدی وی می شود. تحقیقات نشان داده است که احساسات مثبت و منفی بر میزان امید و انتظارات، تخمین موفقیت، خود ارزیابی و هدف گذاری فرد تاثیر گذار است.

تمرین حافظه تسلط (داشتن)، ابزاری برای برقراری دوباره تمرکز اختصاصی – بر روی یک مهارت- است. درباره مهارتی که در گذشته بر آن تسلط داشتید، فکر کنید. هر گامی را که برای پیشرفت و دسترسی به آن تسلط نیاز است را فهرست کنید. هر مهارتی که بر آن تسلط داریم از مجموعه گام هایی تشکیل شده که بر روی هم ساخته شده اند.

مطالعه و گردآوری آوری عادات موفقیت آمیز، ابزار دیگری برای پرورش خود کارآمدی است. کار خود را با یک هدف آغاز کنید. سپس به ساده ترین عادت موجود که شما را به سمت هدفتان سوق می دهد بیاندیشید. سعی کنید به مرور زمان، آن عادت ساده را ثابت نگه دارید. سپس زمانی که این تغییر ساده پایدار و برقرار شد، عادت جدید را در بالای فهرست خود قرار دهید.

عزت نفس

عزت نفس زمانی رشد می کند که فرد از منظر ذهنی و شناختی به چیزی که شخصا برای او ارزشمند است اهمیت می دهد. در حالی که افراد بایستی با هم تعامل داشته و ارزش ها در هم آمیخته شوند اما لزومی ندارد که ارزش ها در این تعاملات خدشه دار شوند. شفاف سازی پیرامون مجموعه ای از ارزش های شخصی ، گام اول برای ایجاد عزت نفس است. دانستن ارزش های کلیدی فرد و گام برداشتن در ارزش های زندگی روزانه اساسی برای جامعه سنجی اشخاص است. اینکه بدانیم چه میزان برای خودمان ارزش قائل هستیم، تعامل با افراد جامعه را آسان تر می نماید.

روش دیگر برای ایجاد عزت نفس، یافتن حوزه جدیدی برای رشد و تسلط بر مهارت جدید است. برای مثال تمرین صحبت آگاهانه مهارتی فوق العاده برای افزایش عزت نفس است. اضطراب در تعاملات فردی و اجتماعی اختلال ایجاد کرده و به توانایی ما در گوش سپردن به سایر افراد حین مکالمه، خدشه وارد می کند. با افزایش توانایی گوش سپردن فعال، می توان گفتار آگاهانه را بهبود بخشید. تمرین با افراد مختلف ، فرصت های فراوانی را جهت رشد مهارت و داشتن مکالمه جذاب فراهم می نماید.

حمایت اجتماعی

تقویت روابط دوستانه یکی از روش های افزایش تاب آوری است. به این موضوع که محبوب ترین فرد در جمع نیستید، اهمیت ندهید. روابط دوستانه ی نزدیک خود را برای بهبود حمایت اجتماعی، پرورش داده و تقویت کنید. بسیاری از افراد در جامعه به مساعدت شما نیازمندند پس در امور اجتماعی مشارکت کنید. از کارهای داوطلبانه در مدارس گرفته تا مکان های مقدس، در حمایت از افراد نیازمندِ، استقبال نمایید. افرادی که در اقدامات بشردوستانه مشارکت داشته اند، از طول عمر و سلامت بیشتر برخوردار خواهند بود.

نکته پایانی: یادآوری این نکته ضروری است که هیچ کس از طوفان حوادث و وقایع فاجعه بار در طول زندگی خود مصون نیست. آن چه که مهم است نحوه بازگشت فرد از این اتفاقات می باشد که اصل سنجش تاب آوری واقعی فرد است. یادمان باشد که ایجاد سرمایه عاطفی، روانی، جسمی، روحی و اجتماعی به همان میزان سرمایه حساب بانکی ضرورت دارد!

منبع:

Resilience Coaching and Counseling_ 29 Helpful Tools and Techniques.mhtml

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا